FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/01/2007

Mäklares skadeståndsskyldighet

Vi sålde vår 50 år gamla fritidsfastighet genom fastighetsmälare. Vi pratade om dolda fel och ev försäkring mot detta. Mäklaren ansåg att detta inte behövdes då fastigheten var så pass gammal att köparen borde inse detta och att försäkringen skulle bli för dyr och avrådde oss att inte ta någon försäkring. Försäljningen genomfördes. Strax efteråt regnade det in på ett ställe. Mäklaren ansåg då att detta var ett dolt fel och uppmanade köparen att kräva ersättning av oss. Vi har gått med på detta mot en friskrivningsklausul mot ev framtida fel. Frågor; 1) ska vi anmäla mäklaren och vart i så fall? 2) kan vi kräva skadestånd av mäklaren och kan vi vända oss till ARN i så fall?

Lawline svarar

En fastighetsmäklare skall utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och med iakttagande av god mäklarsed enligt Fastighetsmäklarlagen (se http://www.lagen.nu/1995:400 ). Mäklaren skall agera neutralt och ge både säljare och köpare de upplysningar de kan behöva. Vad som menas med god mäklarsed avgörs bl.a. av domstolen och mäklarsamfundets ansvarsnämnd. Är du som säljare missnöjd med en fastighetsmäklare kan du anmäla det inträffade till mäklarsamfundets ansvarsnämnd eller till allmänna reklamationsnämnden. Har en mäklare misskött sig enligt mäklarlagen eller inte följt mäklarsamfundets etiska regler går frågan vidare till mäklarsamfundets disciplinnämnd där påföljd bestäms. En fastighetsmäklare kan dessutom bli skyldig att ersätta kunden den skada som uppkommit på grund av att mäklaren förfarit oaktsamt. I ert fall är det svårt att bedöma utan mer information. Vidare omfattas vissa fastighetsmäklare av lagen om försäkringsförmedling (se http://www.lagen.nu/2005:405 ). Avgörande är bl.a. om mäklaren har möjlighet att direkt påverka kunden att ingå ett visst försäkringsavtal eller om han endast tillhandahåller allmänt informationsmaterial om överlåtelseförsäkringar från ett eller flera försäkringsföretag. Omfattas mäklaren av lagen har han ytterligare rådgivningsplikter gentemot kunden. Missköter han detta kan han bli skadeståndskyldig gentemot kunden för skada som uppkommit genom hans oaktsamma agerande. För att avgöra om just er mäklare förfarit oaktsamt behövs ytterligare information. Ni kan eventuellt få ersättning för skadan genom att anmäla mäklaren dels till allmänna reklamationsnämnden, dels till mäklarsamfundets ansvarsnämnd. Mvh
Louise HjelmRådgivare