FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/01/2007

Socialtjänstlagens reglering

Vilka rättigheter och skyldigheter finns det inom socialtjänstlagen? Vilka delar av hemtjänsten finns det enligt lag?

Lawline svarar

Socialtjänstlagen reglerar hur socialtjänsten ska fungera i Sveriges kommuner. I StjL 2 kap 1 § stadgas att varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område. i 2 § står att kommunen har det yttersta ansvaret för att de som bor i kommunen får det stöd och den hjälp de behöver (det gör dock inte att andra huvudmän slipper ifrån ansvar inom sitt område.) Kommunens uppgifter inom socialtjänsten fullgörs av olika nämnder som utses av kommunfullmäktige, (4 §). Socialnämnden är ansvarig för hemtjänsten inom kommunen. (3 kap 4 §) I 5 kap 4-6 §§ finns reglerat mer specifikt vilka uppgigter socialnämnden har vad gäller äldre människor. Bl.a. ska man verka för att äldre får möjlighet att leva och bo självständigt, man ska se till att de som behöver får den hjälp och det stöd de behöver i hemmet. Socialnämnden ska även göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen för äldre människor samt upplysa om nämndens verksamhet poå området. Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen. mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare