Handlingar hos en stiftelse

Har en utomstående privatperson rätt att kräva kopior av protokoll, bokföring etc, från en stiftelse? En stiftelse är väl ingen offentlig instutition?

Lawline svarar

De handlingar som måste lämnas ut enligt grundlag är så kallade allmänna handlingar. Det är handlingar som förvaras och har upprättats eller inkommit till en myndighet är att se som allmänna. Stiftelsen är ingen myndighet och har därför ingen skyldighet att lämna ut handlingar. Om det är så att stiftelsen har fått i uppdrag att sköta någon form av myndighetsutövning kan de handlingar som förvaras och har upprättats eller inkommit till stiftelsen ses som allmänna.

Oscar BjörkmanRådgivare