FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/01/2007

Likvidation av handelsbolag

Jag är delägare i ett handelsbolag och undrar vilka de automatiskt verkande likvidationsgrunderna för handelsbolag är? Samt hur förfarandet är när likvidationen ombesörjs av bolagsmännen?

Lawline svarar

Handelsbolag upplöses automatiskt i följande situationer: 1. Bolagsavtalet går ut, eller någon av bolagsavtalsparterna avlider. 2. Om någon annan bolagsman väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt bolagsavtalet eller om det annars finns en viktig grund för bolagets upplösning. 3. Bolagsman går i personlig konkurs. 4. Om det bara finns en bolagsman kvar, och den kvarvarande inte lyckats hitta ny partner inom 6 månader. 5. Bolagsmännen har avtalat om någon annan grund för likvidation. När bolaget har trätt i likvidation, skall bolagets egendom i den mån det behövs för likvidationen så snart det kan ske förvandlas till pengar genom försäljning på offentlig auktion eller på annat lämpligt sätt. Bolagets rörelse får fortsättas, om det behövs för en ändamålsenlig avveckling eller för att de anställda skall få skälig tid för att skaffa ny anställning. Om inte något annat har avtalats mellan bolagsmännen, får tillgångarna inte skiftas innan alla kända skulder har blivit betalda eller behövliga medel har avsatts för sådan betalning. Varje bolagsman har rätt att ur de behållna tillgångarna få tillbaka sin behållna insats enligt den senaste årsredovisningen eller det senaste årsbokslutet. Är det sannolikt att likvidationen oskäligt uppehålls eller annars utförs på ett sådant sätt att en bolagsmans rätt därigenom äventyras, får domstol på ansökan av bolagsmannen förordna att likvidationen skall verkställas av en eller flera likvidatorer som utses av domstolen. Ansökan skall göras hos rätten i den ort där bolaget har sitt hemvist. Ansökningen skall innehålla uppgift om samtliga bolagsmäns namn och adress. Samtliga av de fakta jag återgivit finns i Lag 1980:1102 om handelsbolag och enkla bolag. Hoppas detta löste någonting för Er!
Rådgivare