FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/01/2007

Uppsägning av hyreskontrakt för lokal

Hej, Jag har en fråga ang uppsägning av ett hyresavtal för ett företag. Vi hyr av en bostadsrättsförening, och jag undrar om de kan säga upp oss utan att behöva meddela anledning eller ha fått några klagomål mot oss ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Jag utgår i svaret från att Ni hyr lokalen i företagets namn & att Ni har hyrt lokalen i mer än nio månader. Bestämmelser som gäller hyresavtal finns i 12 kap Jordabalken, även kallat hyreslagen som Ni finner http://www.lagen.nu/1970:994 . De mest aktuella paragraferna för Er är §§ 3-8 & 56-60, där de senare särskilt reglerar hyra av lokaler. Om Ni uppfyller kraven som finns i 56 § åtnjuter Ni vad som kallas för indirekt besittningsskydd, vilket innebär att hyresvärden inte har rätt att säga upp avtalet hur som helst. Självklart finns det anledningar som ger dem rätt till uppsägning, exempelvis omfattande renoveringar eller huset ska rivas! Rätt att säga upp avtal föreligger även då hyresgästen missköter sig genom att t.ex. dröja med hyran (47§), strängare regler gäller då det är hyra av lokal. Regler om när en eventuell uppsägning ska ske och hur lång tid innan finner Ni i kapitlets inledande paragrafer, detta varierar beroende på om kontraktet är tidsbegränsat eller inte. Om hyresvärden förfarit felaktigt kan det bli tal om ekonomisk ersättning. Om Ni inte kan komma överens med Er hyresvärd rekommenderar jag Er att kontakta hyresnämnden som både kan hjälpa till med medling och med att lösa tvisten. Viktigt är att detta görs relativt omgående då vissa rättigheter kan bero på när man anmäler, detta står i lagen. Förfarandet är kostnadsfritt men Ni får själva stå för t.ex. ombudskostnader. Jag hoppas att detta hjälper Er en bit på vägen. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare