FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/01/2007

Allmänt om innehåll i uppdragsavtal

Vi har en nystartad firma som bedriver IT-verksamhet och behöver hyra in alternativt teckna ett uppdragsavtal med en person, vad är viktigt att få med i Uppdragsavtalet? Vad säger man om konkurrerande verksamhet?

Lawline svarar

Hej! Rekommendationer om innehåll i uppdragsavtal och avtal överhuvud taget beror nästan helt på förhållandena i det enskilda fallet. Något kan dock sägas generellt utifrån er fråga. När det gäller avtal generellt kan det vara bra att vid bestämmandet av avtalsinnehållet överväga några olika aspekter. Utgångspunkten är förstås att det föreslagna avtalet ska kunna godtas av båda parterna. Det gäller vidare att båda parterna genom avtalet får en klar och samstämmig bild av vad som avtalats. Att tänka på är att det inte nödvändigtvis är vad ni skriftligt avtalat som gäller, det avgörande är den så kallade gemensamma partsviljan, det vill säga att om ni har en annan överenskommelse vid sidan om det skriftliga så kan även denna gälla. Vad som generellt bör stå med i ett avtal av detta slag skulle kunna vara tiden för arbetet, ersättningen för arbetet, vad som händer om någon av parterna inte har möjlighet att fullgöra sina förpliktelser, hur och när ersättningen ska betalas, vad uppdraget innefattar, vad som händer vid skada på er egendom etc. Självklart ska ju även båda parternas namn och underskrifter finnas med, men det hade ni nog redan tänkt på! Frågan om en konkurrensklausul bör finnas med beror till exempel på om personen kommer att ha möjlighet att upptäcka några företagsdetaljer som skulle kunna användas av ett konkurrerande företag. Ett långt gående konkurrensförbud skulle öka incitamenten för personen att ta mer betalt för uppdraget. Konkurrensklausuler förenas i vanliga fall med ett vite, men om vitet och tidsspannet är för högt och långt satta kan klausulen jämkas enligt 38 § Avtalslagen. En sekretessklausul med innebörden att personen inte får vidareförmedla någon bestämd information om företaget borde kanske även finnas med i avtalet. Avtalslagen hittar ni http://www.lagen.nu/1915:218. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare