FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/12/2006

Besittningsskyddets gränser

Hej. Fastighetsägaren hävdar att X genom det sätt varpå han nyttgat lägenheten åsidosatt sina skyldigheter enligt hyresavtalet i sådan omfattning att hyresavtalet skäligen icke bör förlängas (12 kap. 46 §, st. 1 punkt 2, Jordabalken). Vad innebär det ?

Lawline svarar

Din fråga handlar om besittningsskydd till lägenhet. Sådana frågor regleras i 12 kap jordabalken (JB), som du hittar http://www.lagen.nu/1970:994. En bostadshyresgäst har som huvudregel besittningsskydd till lägenheten. Det innebär att hyresvärden inte kan säga upp hyresavtalet hur som helst, utan hyresgästen har rätt till förlängning av hyresavtalet. Besittningsskyddet har av lagstiftaren motiverats av sociala skäl. I vissa fall kan emellertid besittningsskyddet brytas, vilket regleras i JB 12:46. I fallet du beskriver anser fastighetsägaren att hyresgästens besittningsskydd har brutits med hänvisning till JB 12:46 st 1 p 2. Vad som kan ha skett är till exempel att hyresgästen betalat hyran för sent vid några tillfällen eller på annat sätt misskött sina förpliktelser enligt hyresavtalet. Hyresvärden anser alltså att hyresgästen misskött sig i sådan mån att hyresgästen inte skall ha rätt till förlängning av hyresavtalet. Besittningsskyddstvister prövas av hyresnämnden. De skall göra en skälighetsbedömning där hyresvärdens och hyresgästens intressen vägs mot varandra. Vidare skall helhetsbilden av hyresgästens agerande under hela hyrestiden beaktas. Det är alltså inte säkert att ifrågavarande hyresgäst saknar rätt till förlängning.
Lawline RådgivareRådgivare