FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/01/2007

Hur blir jag av med personer som inte vill flytta ut?

Min son och hans fru samt tonårsbarn har fått bo hos mig i mitt hus i sex år. I somras bad jag dom flytta och gav dom tre månader på sig, nu är det slutet på dec och dom vägrar flytta. Vad kan jag göra för att få ut dom. Dom står skrivna på min adress men jag äger huset helt själv. Får inga klara svar från myndigheterna vad som gäller.

Lawline svarar

Hej, Då du inte säger något i din fråga om att någon ersättning utgått, i form av till exempel pengar eller arbetsprestationer, utgår jag från att så inte är fallet.. Skulle någon form av ersättning ha utgått aktualiseras nämligen reglerna i hyreslagen, 12 kap. jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994, och fallet kan bli ett annat. Jag utgår alltså från att din son och hans familj har fått bo i ditt hus vederlagsfritt. Du har då upplåtit (delar av) ditt hem i form av en benefik nyttjanderätt, alltså en nyttjanderätt utan någon motprestation. Har ni inte avtalat att något speciellt skall gälla ser man det som en benefik tillsvidareupplåtelse som kan sägas upp. Nyttjaren/-na (din son med familj) kan i princip endast kräva en skälig uppsägningstid. Hur långt som är "skäligt" finns inga exakta bestämmelser om, men enligt min uppfattning bör de tre månader du gett dem kunna anses som skäligt då den ju är en normal uppsägningstid för bostadsrätter. Det faktum att de är skrivna på din adress medför inte att de av den anledningen skulle ha rätt att bo kvar. Är nu fallet så att din son och hans familj, trots att de inte får bo kvar ändå vägrar att flytta ut kan du få hjälp med att avhysa (vräka) dem genom att ansöka om handräckning hos kronofogden. Du hittar information om hur detta går till http://www.kronofogden.se/kfmblanketterbroschyrer/laddanerbroschyrer/9113.4.4bf45f331098492fe0e80003399.html. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare