FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/05/2013

Bodelning i anledning av den ena makens död

Hej, jag ställde en fråga till er tidigare, se länken: http://lawline.se/answers/17031 men upplever att ett annat svar ni gett til någon annan om särkullsbarnsarvsrätt: http://lawline.se/answers/17131 inte samsvarar. Vad är rätt? Dom verkar motsäga varandra. Min avdöde pappa och hans fru hadde/har enskild egendom till ett värde av ca 4 millioner var. Har frun rätt på "sina" 4 millioner + 2 mill av pappas, eller har hon rätt på halvparten av det totala värdet av deras enskilda egendommar, dvs. 4 millioner? Dom har inga gemensamma barn med egna barn på var sin kant. Dvs, påverkar storleken på fruns enskilda egendom hur mycket hon ärver av min pappas enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

I ett äktenskap råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder, vilket framgår av 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). I ett äktenskap presumeras all egendom vara giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. Detta innebär att den egendom som inte har gjorts till enskild genom ett äktenskapsförord ska ingå i en bodelning vid äktenskaps upplösning, se 9 kap. 1 § jämte 10 kap. 1 § ÄktB. Om det endast finns enskild egendom i äktenskapet behövs normalt ingen bodelning göras, se 9 kap. 1 § första stycket andra meningen ÄktB.

Ett äktenskap upplöses på två sätt, varav det ena sättet är genom den ena makens död, vilket framgår av 1 kap. 5 § ÄktB. När ett äktenskap upplöses genom den ena makens död gäller att en bodelning alltid ska föregå ett arvskifte, se 23 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken (ÄB). Detta innebär följaktligen att den dödes kvarlåtenskap kommer att bestå av dennes andel i bodelning jämte eventuellt tillkommande enskild egendom. Makar har arvsrätt efter varandra jämlikt 3 kap. 2 § första stycket ÄB. Särkullbarn har dock rätt att direkt utfå sitt arv efter den döde.

Översätter vi det som ovan har sagts till det konkreta fallet gäller följande. Din avlidne fars enskilda egendom om ca fyra miljoner kronor kommer inte att ingå i bodelningen (om sådan ska göras) mellan dödsboet och den efterlevande maken. Detta innebär att din avlidne fars fru behåller sin enskilda egendom och din avlidne fars enskilda egendom utgör kvarlåtenskapen efter honom. Eftersom det, såsom jag tolkar frågan, finns särkullbarn kommer din avlidne fars fru inte att ärva honom. Detta eftersom, som sagts ovan, makars arvsrätt får vika när det finns särkullbarn på den avlidnes sida.

Jag hoppas att detta bringade dig klarhet. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare