Skadestånd vid misshandel - okänd gärningsman

Hej! Förra året blev jag misshandlad. Åklagaren har lagt ner allt på grund av att bevis saknades, fast jag hade vittne. Jag mår dåligt psykiskt av detta, vågar inte åka till stan, vågar inte gå ut på gatan i stan eller på krogen. Är rädd att möta hon som har misshandlat mig, hon hotar mig att jag ska inte visa mig på stan. Jag vill ha skadestånd för min hälsa, kan man få det fast de har lagt ner allt? Isf från vem?

Lawline svarar

Hej!

Din situation är besvärlig eftersom ingen har dömts för misshandeln. Om det inte finns någon gärningsman finns heller ingen att rikta skadeståndsanspråk mot. Det är därför tveksamt om domstolen kan fastställa en skadeståndsskyldighet gentemot någon som inte dömts för gärningen som skadat dig.

Som jag uppfattat det finns det däremot två andra lösningar. Det kanske enklaste sättet är om du kan få ut pengar från en försäkring, vilket givetvis förutsätter att du har tecknat en sådan.

Ett tredje alternativ är att få ut brottsofferersättning från Brottsoffermyndigheten. I vissa fall där gärningsmannen till en misshandel är okänd finns det möjlighet att få ersättning från staten för personskada. Enligt 2 § brottsskadelagen (https://lagen.nu/1978:413)  kan ersättning utgå både för fysiska personskador och ideella skador, dvs. vid kränkning och liknande.

Mer information om hur du ansöker om brottsofferersättning finns på Brottsoffermyndighetens hemsida (http://www.brottsoffermyndigheten.se/lattlast/brottsskadeersattning-fran-brottsoffermyndigheten).

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare