FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/05/2013

Underhållsbidrag till barn

Hej min son bor hos sin pappa och är hos mig varannan helg och lov. Min fråga är: är det boendeföräldern som står för alla kostnader Eller är jag skyldig att betala mer än underhållsstöd??? Han får även hela barnbidraget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

I föräldrabalkens 7 kap. 2 § stadgas att en förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller om föräldern har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med den andra föräldern.

Av din fråga framgår inte om du har vårdnaden om barnet, men oavsett är du underhållsskyldig gentemot barnet. Däremot skriver du att du betalar underhållsstöd, vilket innebär att du anses ha fullgjort din underhållsskyldighet genom det belopp som du lämnar i underhållsstöd till barnet. Detta framgår av föräldrabalkens 7 kap. 2 a § där det står att en förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet.

Av detta kan konstateras att du inte är skyldig att betala mer än underhållsstöd. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Här hittar du föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare