Psykisk störning - klander av testamente

Hur fungerar klander av testamente på grund av psykisk störning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Av ärvdabalkens 13 kap. 2 § framgår att ett testamente inte gäller om det har upprättats under påverkan av psykisk störning. För att lagrummet ska vara tillämpligt krävs att det föreligger ett orsakssammanhang mellan sinnestillståndet och upprättandet av testamentet. Det innebär att testamentet är ogiltigt endast under förutsättning att testamentet upprättas under inflytande av den psykiska störningen.

Som exempel på tillstånd som faller inom lagens tillämpningsområde kan nämnas bland annat kortvarig sinnesförvirring till följd av fysiska sjukdomar eller rusgivande medel. Men även de mindre ovanliga fall då en person på grund av demens, hjärtinfarkt eller cancer befinner sig i ett psykiskt tillstånd som gör att personen inte är medveten om innehållet i testamentet eller inte förstår innebörden av testamentet.

Om paragrafen är tillämplig, det vill säga om upprättandet av testamentet skett under påverkan av psykisk störning så har den som vill påstå att testamentet är ogiltigt bevisbördan. Det ska då visas att testator(den som upprättat testamentet) led av en psykisk störning som gjort att han eller hon inte varit medveten om testamentets innebörd.

Av ärvdabalkens 14 kap. 5 § framgår vidare att arvinge som vill göra gällande att testamente är ogiltigt enligt 13 kap., det vill säga om testamentet upprättas under påverkan av psykisk störning, ska väcka klandertalan inom sex månader från det att testamentet erhållits.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare