Efterlevande makes möjligheter att testamentera

Min farmor har skrivit testamente. I testamentet ger hon hälften till mej och hälften till min farbror. Jag vet att min pappa har rätt till sin laglott. Undrar däremot vad som gäller giftorättsgodset efter min farfar som dog för flera år sedan, innan testamentet skrevs. Kommer testamentet bli ogoltigt? Farmor är orolig för det.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När din farfar gick bort gjordes förmodligen först en bodelning där hälften av det sammanlagda värdet av din farmors och farfars giftorättsgods tillföll din farmor genom bodelningen. Din farfars andel blev sedan det som kunde fördelas som arv. Det är bröstarvingar (din farfars barn) som ärver, men efterlevande make (din farmor) ärver före om de endast har gemensamma barn (3 kap 1 § ärvdabalken). När din farmor går bort fördelas därför först arvet efter din farfar och därefter arvet efter din farmor. Din farmor ärvde efter din farfar med sk. fri förfoganderätt, vilket innebär att hon får förfoga över arvet i princip som hon vill (sälja saker, resa för pengarna osv) men hon kan inte testamentera bort arvet efter din farfar (3 kap. 2 § ärvdabalken). Detta betyder att hon kan testamentera det som blir över när arvet efter din farfar fördelats.

Exempel:

Vid bodelningen fanns 200 000 kr i giftorättsgods. 100 000 kr tillföll din farmor genom bodelningen och 100 000 kr i arv efter din farfar med fri förfoganderätt. Om de enda bröstarvingarna var din pappa och farbror har båda rätt till 1/2 av arvet efter din farfar när din farmor avlider. Om boet vid hennes bortgång fortfarande är värt 200 000 kr delas först 100 000 kr ut som arv efter din farfar där din pappa och farbror får 50 000 kr var. De 100 000 kr som finns kvar delas sedan ut enligt testamentet, dock med eventuell hänsyn till laglotter.

Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare