Avtalsvillkors giltighet

Kort bakgrund. Vi säljer logotyper. En kund kontaktade oss och beställde en ny logotyp som vi levererade och kunden blev mycket nöjd. Vi mailade iväg fakturan och nu långt senare när vi kräver betalning vill kunden nyttja sin ångerrätt som han har rätt till som privatperson. Vi uppfattade aldrig att han beställde logotypen i egenskap av privatperson. Vi upplyste honom därför inte om att vi avtalar bort ångerrätten för kundunika logotyper till privatpersoner. Just detta finns med i våra avtalsvillkor på hemsidan och som man som kund godkänner när man beställer. Han kontakta oss direkt och hävdar att han ej fått dessa villkor skriftligt eller på mailen vilket stämmer. Villkoren finns med på flera ställen på hemsidan. Vad gäller här, är vi helt rökta, eller finns det något vi kan hävda? Vi kommer inte kunna sälja loggan vidare då den är kundunik och då kunden fått originalen kan han i princip nyttja den hur han vill, ändra namn osv utan problem.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Som jag uppfattar din fråga så är köparen en konsument, d.v.s. har köpt logotypen för ett syfte som huvudsakligen hamnar utanför personens näringsverksamhet.Jag uppfattar det även som att avtalet ingåtts på distans. Det är mot denna bakgrund som svaret skall läsas.

Det är riktigt att ni kan avtala bort ångerrätten. Innan avtalet ingås ska informationen ges och det räcker då att den finns lättillgänglig på er hemsida. Efter avtalet ingåtts ska näringsidkaren alltid tillhandahålla konsumenten en handling eller hålla dessa villkor tillgängliga i läsbar och varaktig form. Informationen ska bland annat upplysa konsumenten om dess ångerrätt och adress till någon som eventuell ångerrätt kan utövas mot.

I ett rättsfall har avtalsvillkor på baksidan av en faktura med hänvisning till lagens bestämmelser, men där lagens text inte var utskriven, inte ansetts vara tillräckligt. Det tidigare konstaterats att det räcker att villkoren levereras via mail. Om ett avtalsvillkor som inte är individuellt förhandlat upplevs som oklart ska det tolkas till konsumentens förmån.

Beroende på hur kunden tilldelas villkoren via hemsidan så kan svaret på din fråga variera.Lagen kräver att villkoren ska finnas tillgängliga i läsbar och varaktig form, vilket de gör på hemsidan.  Det hela blir alltså beroende av hur kunden blir upplyst om att dessa villkor finns att läsa där, även efter att avtalet har ingåtts.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare