Särkullbarns efterarvsrätt

Hej! Behöver hjälp i en tvist angående storlek på arv. Min mor gick bort i höstas och kvarlåtenskapen efter henne blev 15000 kr. Kvarlåtenskapen efter min far som gick bort för flera år sedan var 16350 kr. Han hade i sin tur två barn sen tidigare men ingen av dom begärde någonsin ut sitt arv. Båda dessa är också nu avlidna och de efterlämnade sig ett barn var, dvs särkullsbarnbarn till min mor. Dom vill nu ha 1/3 var av det som är kvar efter min mor men om jag har förstått det rätt har dom bara arvsrätt efter min far, stämmer det. Det borde innebära att dom ska 1/6 av dom 16350 kr som är i kvarlåtenskap efter min far.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som du finner https://lagen.nu/1958:637.

Rätten för den först avlidna makens arvingar i boet efter den sist avlidna finns i ÄB 3 kap. I ÄB 3 kap. 1 § 1 st. stadgas att för det fall arvlåtaren var gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, särkullbarn, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i ÄB 3 kap. 9 §. Enligt 9 § kan särkullbarn till den först avlidna maken avstå sin rätt till arv efter denne till förmån för efterlevande make. Avstår bröstarvingen sin rätt enligt bestämmelsen har bröstarvingen i stället rätt att ta del i den efterlevandes bo enligt reglerna om sekundosuccession i ÄB 3 kap. 2 §.

Enligt ÄB 3 kap. 2 § gäller följande: Lever vid efterlevande makes död någon bröstarvinge till den först avlidna maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling, ska, om annat inte gäller på grund av t.ex. enskild egendom, hälften av den efterlevandes bo tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. Efterarvsrätten är alltid en kvotdel av den efterlevandes hela förmögenhetsmassa och innebär att hänsyn normalt sett varken tas till värdeökning eller värdeminskning av boet, undantag finns dock i ÄB 3 kap. 3-4 §§.

Jag förutsätter att det i detta fall inte finns någon enskild egendom utan att all egendom är giftorättsgods. Detta innebär att din fars arvingar, dina halvsyskons barn, ska ha rätt att tillsammans med dig dela på hälften av kvarlåtenskapen efter din mor. Efterarvsrätten är som sagt en kvotdel av den efterlevandes hela förmögenhetsmassan, detta innebär att hälften av kvarlåtenskapen efter din mor kommer att gå till efterarv efter din far medan hälften går till arv efter din mor. Precis som du skriver har din fars släktingar endast arvsrätt efter honom och det innebär  att du och dina halvsyskons barn kommer att ha rätt till 1/6 var av kvarlåtenskapen i efterarv efter din far, då 1/6 av 15000 kr som var kvarlåtenskapen vid din mors död. Resterande 3/6 kommer att gå till arv efter din mor och fördelas mellan hennes arvingar.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare