Rättshabilitet vid demensdiagnos

Hej, jag tänkte fråga om en person som har demensdiagnos har processhabilitet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att en tvist ska kunna prövas i domstol krävs att parterna har partshabilitet. Med detta förstås rätt att vara part i en rättegång. Part är den som blir berättigad eller förpliktad genom domen. Varje fysisk person kan vara part i rättegång. Partshabiliteten behandlar dock inte frågan om vem som har rätt att uppträda inför domstolen och utföra talan för parten.

Processhabilitet har den som har förmågan att själv utföra talan. Fysiska personer saknar processhabilitet i den mån de saknar rättslig handlingsförmåga på det civilrättsliga planet. Omyndiga personer är ett exempel på personer som saknar processhabilitet och talan ska därmed utföras av den omyndiges ställföreträdare.

På ålderns höst är det inte ovanligt att personer drabbas av senilitet till den grad att de inte kan förstå innebörden av sina handlingar. Det finns inga gränsfall för ålder utan man får ta hänsyn till alla omständigheter från fall till fall. Finns det ett skyddsbehov får man hos rätten ansöka om förordnande av god man eller förvaltare (se Föräldrabalken 11:4 och 7) som därmed får rättshandla för huvudmannens räkning.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare