Strejkplikt?

Hej! Jag är anställd som barnskötare men är inte fackligt ansluten. Facket säger att jag är tvungen att gå ut i strejk. Kan dem det? Har jag rätt att gå till arbetet? Tack på förhand.

Lawline svarar

Ja, du har rätt att gå till jobbet. Regeringsformen 2:14 stadgar att fackförbund och arbetsgivare har rätt att företa stridsåtgärder, t ex strejk och lockout, under vissa förutsättningar.
   Ett fackförbund kan, i kraft av att det kan vara part i ett kollektivavtal (Se MBL 23 https://lagen.nu/1976:580) företa stridsåtgärder då det inte finns något kollektiva-avtal. Stridsåtgärderna kan inte "gå utanför" organisationen självt och beröra även icke medlemar som du själv.

Markus NilssonRådgivare