FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2013

Övertagande av gemensam bostad i samband med äktenskapsskillnad

Är gift och har barn tillsammans med maken. Strax innan vi gifte oss dog makens far, och han testamenterade huset vi hyrde av honom till min make, som "enskild egendom". Jag har hela tiden investerat i detta hus ekonomiskt, före och efter detta. Vad händer om, Gud förbjude, vi skulle skilja oss? Står jag utan hem då?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Den fastighet som din make äger i form av fast egendom har genom testamente gjorts till enskild egendom i enlighet med 7 kap. 2 § 1 st. 3 pt. äktenskapsbalken då det villkorats om ”enskild egendom” vid överlåtelsen. För enskild egendom gäller att den hålls utanför en eventuell bodelning som görs i samband med äktenskapsskillnad när det kommer till beräkningen av hur stora delar var och en av er ska ha av det som ni innehar så som giftorättsgods. Med giftorättsgods avses all sådan egendom som inte har blivit till enskild egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken.

När uträkning har gjorts av hur stora andelar ni har ska en fördelning av egendomen göras på lotter. Här delas själva egendomen upp mellan er. Enligt 11 kap. 8 § 1 st. 1 och 3 meningen äktenskapsbalken skall den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag (samt sett till omständigheterna i övrigt) ha rätt att få egendomen i avräkning på sin lott. Dock gäller enligt 11 kap. 8 § 1 st. 2 meningen äktenskapsbalken inte detta för de fall då den gemensamma bostaden utgör enskild egendom som är hänförlig till 7 kap. 2 § 1 st. 2- 4 pt. äktenskapsbalken, vilket är fallet här. I sådana situationer som berörs i 2 meningen kan den enskilde egendomen därmed inte övertas, i detta fall skulle det innebära att du inte har rätt att överta er gemensamma bostad vid en eventuell äktenskapsskillnad.

Gällande de ekonomiska investeringar som du har bidragit med så leder inte dessa till att din rätt att överta bostaden ökar då det fortfarande kommer vara att betrakta som din makes egendom, vilken står utanför ert inbördes förhållande. I de fall det rör sig om större investeringar som du ensamt står för och som det är tänkt att ni senare ska dela på kan det vara bra att upprätta ett skuldebrev er emellan så som bevismedel för att skuld finns, detta för att minska risken för att du inte återfår de pengar du investerat.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare