FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2013

Giftorättsgods

Vår son gick in som hälftenägare i vår jordbruksfastighet 1987 han gifter sig 1991 nu skall dom skilja sig min fråga är har hon rätt till en fjärdedel av fastighetens värde där finns inga äktensskapsförrord dem emellan dom har inga utlägg under hela tiden dom har jag och min fru stått för

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄB) ska makarnas giftorättsgods ingå vid bodelning. Om ni har ett förbehåll som säger att er sons andel i jordbruksfastigheten ska vara hans enskilda egendom ska den inte ingå i en bodelning, se 7 kap. 1 § ÄB. I detta fall förstår jag det som att ni inte har skrivit ett sådant förbehåll. Då din son och hans fru inte har något äktenskapsord gällande detta, ska er sons del av fastighetens värde räknas med vid en bodelning.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare