FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2013

Makes ansvar för skulder

Min make har eget företag, som för tillfället är vilande. Om hans företag skulle bli skuldsatt och han avlider, vad händer då med eventuella skulder? Får jag ärva dessa skulder? Om han har privata skulder dvs utanför sitt företag, ärver jag dessa? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Så som huvudregel gäller att make under äktenskapet råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1 kap. 3 § äktenskapsbalken. När din make avlider innebär detta att skulder som är hänförliga till hans företagsverksamhet samt skulder som är hänförliga till hans privata liv ska avräknas från din makes (dödsboets) tillgångar innan en så kallad bodelning mellan er görs. Efter att bodelning har gjorts kommer din makes (dödsboets) kvarlåtenskap att delas mellan de som är berättigade till det. Detta innebär att du aldrig i samband med arvskifte kommer att bli direkt skyldig att överta din makes (dödsboets) skulder eftersom dessa ska avräknas redan i samband med bodelningen. I 21 kap. 4 § ärvdabalken stadgas att dödsboets skulder skall betalas innan bodelning eller arvskifte sker, i händelse av annat skall bodelningen eller skiftet gå åter.

Slutligen skall tilläggas att samma regler gäller för de skulder som kan uppkomma i samband med företagsverksamheten och de skulder som är hänförliga till din makes privata liv, ingen skillnad görs således. Du kommer som sagt inte behöva överta några skulder från din make när han avlider, dock påverkar din makes skulder hur mycket som kommer att gå i arv då det enbart är det som kvarstår efter det att skulderna har betalats som kommer att utdelas till de som har rätt att ta del av kvarlåtenskapen.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare