Uppsägningstid lokal

Vårt företag hyr en lokal. Vi ska byta lokal men har svårt att tolka uppsägningstiden. I kontraktet stå det: "Kontraktstid: 2011-04-01 tom 2012-12-31. Uppsägning av detta kontrakt skall ske skriftligt minst 9mån före den avtalade hyrestidens utgång, i annat fall är kontraktet förlängt med 1år." Menas det då att om vi säger upp avtalet idag att vi kan flytta om 9mån? Eller eftersom den nu är april har vi automatiskt förlängt kontraktet till 2014-12-31?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni inte sade upp kontraktet minst 9 månader före 2012-12-31, förlängdes hyrestiden med 1 år till 2013-12-31. Det framgår inte av den citerade ordalydelsen att kontraktet därefter skulle förlängas på samma sätt, dvs med 1 år i taget eller liknande. Med den utgångspunkten har ni fortsatt 9 månaders uppsägningstid.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare