Ordningsregler i en bostadsrättsförening

Hej! jag undrar om en bostadsrättsförening har rätt att fritt bestämma klockslag när det ska vara tyst och inget arbete får utföras? Vilken rätt har de respektive den boende?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

I bostadsrättslagen (se: https://lagen.nu/1991:614), som innehåller regler om bostadsrättsföreningar och bostadsrätter, finns inget direkt angivet klockslag när inget arbete får längre utföras och det måste vara tyst. Dock stadgas det i 7 kap 9 § att när bostadsrättshavaren använder lägenheten skall personen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas samt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Bostadsrätthavaren skall även rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Genom denna paragraf tillskrivs bostadsrättsföreningen härmed möjlighet att genom sina stadgar meddela särskilda regler angående tid för lugn och ro. Har föreningen lämnat särskilda ordningsföreskrifter är bostadsrättshavaren i princip skyldig att rätta sig efter dessa. De särskilda föreskrifterna får dock inte vara av rent godtycklig karaktär, utan måste ha ett verkligt föreningsintresse och stå i överensstämmelse med ortens sed.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare