Äktenskapsskillnad

Min vän är gift i Sverige med en Brasiliansk man, men äktenskapet är bara registrerat i Sverige. De gifte sig 2011. Mannen har bara varit på besök i Sverige o aldrig bott här. Då det inte verkar som mannen vill komma till Sverige o min väninna väntat så länge, att hon inte orkar mer o vill gå vidare med sitt liv och skilja sig. Hur går hon tillväga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law Line med dina juridiska frågor!

Denna frågan går att finna svaret på genom en läsning av äktenskapsbalken (ÄktB). Nämnda lag reglerar hur ett äktenskap juridiskt uppstår, samt avslutas.

Enligt 5 kap. 2 § ÄktB kan en make yrka på äktenskapsskillnad. Innan äktenskapsskillnaden blir giltig krävs dock att man väntar under en 6 månaders tid; s.k. betänktetid. Efter att denna tid har gått ut ska enligt 5 kap. 3 § ÄktB en av makarna återigen hos domstol yrka på äktenskapsskillnad, och därefter anses äktenskapet juridiskt sett ha upphört enligt 5 kap. 6 § ÄktB.

Ansökan om äktenskapsskillnad görs enligt 14 kap. 3 § ÄktB hos den domstol där en av makarna bor.

Lawline RådgivareRådgivare