Hyrestid och uppsägning

Jag har en fråga angående mitt hyreskontrakt, när jag och min hyresvärd gick igenom det muntligt pratade vi om 3 månaders uppsägningstid men jag har svårt att tolka vad som är skrivet, då jag vill säga upp mitt kontrakt. Är rädd att hon ska kräva mig på pengar flera månader extra. Så här står det: detta avtal gäller från och med tillträdesdagen till och med den 31 januari 2014, det vill säga med en hyrestid om tolv månader. Om detta avtal inte är uppsagt senast tre månader före hyrestidens utgång, är avtalet förlängt med sex månader. Uppsägning av avtalet ska ske skriftligen. Hur tolkar ni detta/Med vänlig hälsning, Bea

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Innebörden av ditt hyresavtal är att om du inte sagt upp kontraktet innan 31 januari 2013, förlängs det automatiskt med sex månader till 31 juli 2013. Detta påverkar dock inte din uppsägningstid, som fortfarande är tre månader. Du är alltså inte bunden fram till den 31 juli, utan endast i tre månader, om du vill säga upp avtalet tidigare.

Det framgår av ordalydelsen att ni har en avtalad uppsägningstid på tre månader. Skulle det uppstå skiljaktigheter om hur lång uppsägningstid som är avtalad efter förlängningen, hittar du stöd i hyreslagen i 12 kap jordabalken. Eftersom hyreskontraktet är ingått på bestämd tid, blir 12:4 st 2 p 3 jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) tillämplig, som anger att uppsägning ska ske tre månader i förväg.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare