Sexchatt med trettonårig pojke - brott?

Hej. Jag är en förälder med en 13-årig son. Jag har precis fått reda på att han besöker video-sexchatsidor där han onanerar framför sin webcamera tillsammans med andra personer som han träffar där av en slump. Jag har nu frågor inför en ev polisanmälan: Om jag skulle få reda på vem en av personerna han har träffat är, vad säger lagen om ev sexualbrott? Internetsidan han använt är ej baserad i sverige, spelar det någon roll? Står även en när man går i på sidan att den endast är för personer över 18 år, försvårar det en ev anmälan? Min son säger att han vid tillfrågan oftast sa att han var 13 år, men säger själv att det alltid varit frivilligt och han ej blivit tvingad till något och att ingen har försökt få till kontakt med honom utanför sidan, vad säger lagen om detta och hur står det sig i en ev anmälan? Kommer inte på fler frågor i nuläget, tacksam för svar till orolig och arg förälder.

Lawline svarar

Hej,
Jag förstår att du är orolig och skall göra mitt bästa för att svara på frågan. Jag vill dock påpeka att det kan vara svårt att bedöma vissa saker mer exakt utan att ha alla detaljer i fallet.

Din son är tretton år och är alltså ett barn i lagens mening. Det innebär att han inte kan samtycka till sexuella handlingar, så om han gjort något frivilligt eller inte spelar ingen roll för huruvida något brottsligt har inträffat.

För att kunna dömas för någon av de brott som kan bli aktuella här så måste man dock handla med uppsåt. Det innebär att personen som chattat med din son måste ha förstått att han var under arton gällande barnpornografi och under 15 gällande utnyttjande av barn för sexuell posering (se vidare nedan). Uppsåtsfrågan kan bli komplicerad om din son utgett sig för att vara arton. Detta beror naturligtvis på hur din son ser ut rent kroppsligt. Är det uppenbart att han inte är femton/arton så är det en annan sak. I de fall din son uppgett sin riktiga ålder så borde inte uppsåtsfrågan vara något problem.

Att hemsidan inte är baserad i Sverige spelar ingen roll om personen som tittat på din son är svensk eller befinner sig i Sverige. Om man däremot vill anklaga hemsidan för något så kan det vara problematiskt om den inte är baserad i Sverige och inte riktar sig till svenska användare. Detsamma gäller om den som tittat gjort det i ett land där det är lagligt.

Det sexualbrott som främst kan komma i fråga är utnyttjande av barn för sexuell posering. Det krävs då att någon har främjat eller utnyttjat din son. Någon måste alltså, med kunskap om att han varit under femton år, på något sätt förmått eller uppmanat honom att posera sexuellt.

För de som enbart tittar på videon och inte förmår din son att göra något så kan barnpornografibrott bli aktuellt. För detta krävs att personen vet om att din son är under arton år eller åtminstone varit likgiltig inför det faktum att han kan vara under arton. Med tanke på din sons låga ålder så borde det inte vara särskilt svårt att bevisa. Däremot så måste personen som tittat faktiskt varit ute efter att se på barnpornografi. Han eller hon måste medvetet ha sökt sig till sidan, eller på något annat sätt ansträngt sig för att just få se ett barn.

För båda brotten gäller att de som fortsatt titta på din son eller uppmana honom att onanera efter det att han upplyst dem om sin riktiga ålder har begått brott.

Detta är naturligtvis ganska svåra frågor, speciellt gällande bevisning och uppsåt. Jag råder dig att kontakta polisen, särskilt om personer fortsatt ha sexuellt präglad kontakt med din son på hemsidan trots att de känt till att han bara var tretton.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare