FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2013

Avtal angående umgänge

Har föräldern med umgängesrätt inga skyldigheter att följa avtalet.Ett avtal som är upprättat med hjälp av familjerätten. Kan den föräldern bara dyka upp när det passar med vecko långa uppehåll..ja t.o.m månader. Även ändra tider och dagar med kort varsel de tillfälle där är umgänge.Det har varit så sedan födseln och barnet är nu 14 mån. Alltså för liten att minnas föräldern från gång till gång. De har gemensam vårdnad. ( Soc ville de skrev det under graviditet trots att de inte bodde ihop och andra problem.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Föräldern med umgängesrätt har skyldighet att följa det avtal som ingåtts och de tider som avtalats om ska gälla. Detta följer av grundläggande avtalsrättsliga principer, avtal ska hållas helt enkelt.

Eftersom umgänget inte fungerar som avtalats så skulle jag föreslå att den vårdnadshavare som bor med barnet går till kommunen (barnets hemkommun) och begär samarbetssamtal. Kommunen ska då försöka se till så att man når en lösning om hur umgänget ska se ut (FB 6:18 & SoL 5:3).

Hoppas mitt svar var till hjälp och hoppas situationen löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare