Skyldighet att dela på resekostnad vid samboförhållande?

Hej! Jag har en fråga. Jag är sambo. Han har en dotter med sitt ex. Vi bor i Katrineholm och hans ex bor i Surahammar. 10mil enkel väg. Jag har ställt upp med att betala hälften av bensinkostnaden och ävem skjutsat hans dotter till sin mamma. När hon bodde hos sin mamma så åkte vi 3 fredagar av 4. Sammanlagt 60mil/månad. Nu bor hon hos oss, så nu kör vi 40mil/månad. Min sambo har även haft skulder till inkasso och kronofogden. Jag har då varit snäll och hjälpt honom med att betala hälften av dessa skulder. Nu är det så att min ena dotter har flyttat till Varberg, pga studier. Hon flyttade aug 2012. Jag har varit nere hos henne 3ggr. Jag tycker att min sambo skulle kunna ställa upp med att betala hälften på dessa resor eftersom jag har ju ställt upp på honom. Är det fel av mig att tänka så?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du har vänt dig till lawline med din fråga!

I ett samboförhållande ansvarar var och en för sina tillgångar respektive skulder. Vad jag kan utläsa av din fråga så har din sambo ingen juridisk skyldighet att ersätta hälften av dina resekostnader om det inte är så att ni har ingått ett avtal om detta, dvs. en ömsesidig överenskommelse.

Med vänlig hälsning

Josefin AjemarkRådgivare