Ny fördelning av testamente

Vi är fem syskon med samma far men med olika mödrar. Vår bortgågne fars testamente upplever vi som inbördes orättvist men med rätt form krav. Kan vi på något sätt välja att bortse från testamentet och fördela egendomen mellan oss själva? Hur gör vi i så fall? Det finns några till som omnämns i testamentet och de tycker som vi.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt ärvdabalken kap 11 § 1 ska testamentet tolkas enligt testators vilja. Den kan man inte rucka på hur som helst. Att ni sinsemellan skulle fördela egendomen på ett annat sätt än vad som föreskrivs enligt testamentet går emot testators vilja.

Det ni kan göra är att inte godkänna testamentet (av kap 17 § 2 framgår att testamentet måste godkännas av testamentestagarna). Ärendet kommer då att gå vidare till domstol, som avgör ifall testamentet ska gälla eller inte. Jag tror att om samtliga testamentestagare vill att testamentet ska fördelas på ett annat sätt så kan det ske, så länge det inte rör sig om egendom av mer betydande omfattning, och som kräver avtalsregleringar etc (som fastigheter). Då kan det fortfarande krävas att testamentet ska följas.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K9.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare