FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/04/2013

Sälja samägd tomt

Har samägd tomt med min bror som jag vill avyttra. Kommer dock ingen vart med honom. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Då två eller flera personer gemensamt äger en fastighet och man inte har avtalat särskilt om förvaltningen av denna regleras förhållandet av lag (1904:48) om samäganderätt (se: https://lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt 20 § ska det som är stadgat om samäganderätt till fastighet i tillämpliga delar även gälla i fråga om tomträtt.

I 6 § ges varje delägare rätt att, om de inte kan samsas om försäljning, vända sig till tingsrätten och ansöka om att domstolen utbjuder hela fastigheten till försäljning på en offentlig auktion (förutsätter som sagt att inte annat avtalats). Du kan alltså tvinga huset till försäljning. En annan delägare har endast rätt att skjuta upp en sådan försäljning om han eller hon kan visa på synnerliga skäl, vilket är ett högt ställt beviskrav. En god man kommer då att utses och sköta försäljningen (8§).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare