Testamentes giltighet

Jag har skrivit ett testamente med två vittnen. Vittnen har uppgivit namn och personummer. Inga övriga uppgifter om dem. Jag och vittnena undertecknade samtidigt och därmed är endast ett datum angivet i testamentet. Är detta traktamente giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Formkraven för ett testamente hittar du i 10 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat av dig i närvaro av två vittnen. Vittnena ska underteckna testamentet och de måste veta att det är ett testamente de undertecknar, men de måste inte känna till innehållet. Vittnena får inte vara under 15 år, ha en psykisk störning, själva vara testamentstagare eller nära anhöriga till dig eller testamentstagare, se 10 och 13 kap. ÄB.

Om ovanstående överensstämmer med hur ditt testamente har bevittnats så är det ett giltigt testamente.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare