Testamente och rätt till laglott

Kan jag testamentera 50% av kvarlåtenskapen till mina två barn i tidigare äktenskap, och 50% till två minderåriga barn och maka i nuvarande äktenskap?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Dina bröstarvingar, alla dina fyra barn, har en laglig rätt till sin laglott. Laglotten motsvarar hälften av din kvarlåtenskap delat på det antal barn du har, alltså kan du testamentera den andra halvan av din kvarlåtenskap hur du vill.

Vid din bortgång kommer dina två tidigare barn ha rätt att få ut sin laglott, alltså 12,5 % av din kvarlåtenskap var. Den laglottsdel som tillhör dina två minderåriga barn kommer din nuvarande maka ärva med fri förfoganderätt och dina barn få ut först efter hennes bortgång.

Den andra halva av din kvarlåtenskap kan du testamentera till vem du vill, och kan därmed fördela som du önskar mellan dina barn och maka.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare