Uteslutning ur ideell förening

Hej! Jag har läst flera olika svar på lawline och undrar om jag har förstått det rätt. Att skälen till att uteslutning ska kunna prövas i domstol för ideella föreningar är: 1) Medlemskap har ekonomisk betydelse för medlem 2) Diskriminering föreligger 3) Formalia fel har begåtts. 4) Den ideella föreningen är bärare av offentlighetsrättsliga handlingar. Jag undrar också är det ett formalia fel om det står angivet i stadgarna att styrelsen kan utesluta medlem, men att föreningsstämman är den som fattar beslutet? Jag har också förstått det som att materiella fel inte generellt prövas av domstol för ideella föreningar. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Ideella föreningar regleras inte i lag. Ledning får istället sökas ur vad vi brukar kalla "god företagssed". Detta är i praktiken den information vi kan utläsa ur litteraturen och domstolarnas tidigare avgörande.

Jag ser att du har gjort din hemläxa och kan inte annat än instämma. De 4 kategorier du anger stämmer. Jag ska således endast kort utveckla några punkter jag anser vara viktiga.

Domstolen har i NJA 1988 s 283 prövat uteslutning ur en föräldrakooperativ förening där medlemskapet hade ekonomisk betydelse för medlemmarna. Det är även just i sådana fall, när medlemskapet hade ekonomisk betydelse, som domstolen undantagsvis prövat uteslutnings materiella grund.

Beträffande din fråga om formalia fel återknyter även detta till att ideella föreningar inte regleras i lag. Utgångspunkten för ideella föreningar är istället stadgarna där det som regel angetts vem som är behörigt att utesluta, hur detta ska ske samt under vilka förutsättningar. I de fall stadgarna inte ger någon ledning ska man som regel se tillbaka på föreningens interna praxis.

Alltså måste en uteslutning kunna härledas till föreningens interna praxis för att den ska vara accepterad.

Samtliga ideella föreningar måste dock iaktta likabehandlingsprincipen, vilken innebär att ingen medlem ska gynnas framför annan.

Då jag inte har någon mer information om föreningens stadgar kan jag inte göra en mer djupgående bedömning

Lycka till

Lawline RådgivareRådgivare