Rätt att få tillbaka erlagd deposition

Vår dotter hyrde ett rum i en lägenhet och betalade en månadshyra i deposition dvs 5000:- + 5000:-. På grund av rummets läge så bodde hon endast 6 dgr innan hon bytte bostad. Hyresvärden kunde dock inte betala tillbaka depositionen. Var det rätt av henne att göra så?

Lawline svarar

Hej,

En deposition är en avgift som normalt ska betalas tillbaka till hyresgästen vid hyrestidens utgång. Eftersom jag inte vet vad som stod i avtalet är det svårt att svara på om er dotter gjort något som kan ha förverkat depositionen vilket skulle leda till att hyresvärden inte behöver betala tillbaka den. I hyresavtal brukar det t ex. normalt stå att depositionen förverkas om det uppstått skador på lägenheten. Att hyresvärden säger att hon inte kan betala tillbaka depositionen är inte tillräcklig grund.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare