Arv efter make

Hej! Undrar över arvsrätten. Ifall min far avlider som har 500000:- på sitt konto. Hur fördelas dessa? Han är gift med min mor ( de har totalt 2 gemensamma barn) och min far har ett särkulle barn. det finns inga äktenskaps förord. Han bor på ett kommunalt boende men skriven på min mors adress vad räknas in i boupptäckningen? Har hört olika en del säger 50/50 mellan min särkulle bror och mor, alternativt 50 % till mor och resterande 50% tilldelas oss 3 men vår del låses inne dvs hamnar på min mors arv tills hon avlider. Vilket är rätt?

Lawline svarar

Hej,

Arvet fördelas lika mellan de efterlevande barnen, dvs. en tredjedel var till de efterlevande barnen enligt 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637. Särkullebarnet får ut sin tredjedel av pengarna direkt, men deras gemensamma barns del (två tredjedelar) tilldelas eran mor med fri förfoganderätt fram till dess att hon avlider enligt 3 kapitlet 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637. Ni kommer senare ärva eran del av arvet efter er mor.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare