Uppsägning av lokalhyresavtal

Hej, Jag och några kompisar hyr en lokal tillsammans. Vi har skrivit ett kontrakt (såklart utan att läsa igenom det riktigt) på 3 år, med 6 mån uppsägning. Då vi ringde och ville säga upp den (med förhoppning om att det skulle vara 6 mån uppsägning) så sa han att vi var tvungna att hyra den i 2,5 år innan vi fick säga upp den, annars förlängdes det med 3 år till. Finns det någon som helst möjlighet att säga upp den innan dess? Helst så snabbt som möjligt? Tack för tjänsten!

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Reglerna om lokaluthyrning finns i jordabalkens 12 kap, den s k ”Hyreslagen”.

Enligt vad Du har angett i Din fråga så rör det sig om ett tidsbestämt hyresavtal som är tecknat för tre år. Enligt 12 kap 3 § upphör sådana avtal att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat längre än nio månader i följd måste avtalet dock alltid sägas upp för att upphöra att gälla.

Det råder avtalsfrihet på området, vilket betyder att ingångna avtal i regel ska hållas. Eftersom att Ni har avtalat om att hyra lokalen i tre år så är det tre år som gäller. Däremot kan det finnas något villkor i avtalet som gör att Ni kan frånträda det i förtid. Titta därför igenom avtalet och se efter om det finns något sådant villkor som gör att Ni kan frånträda det redan nu. Om inte, kan Ni försöka prata med hyresvärden och möjligtvis komma överens om någonting annat – kanske kan Ni hyra ut lokalen till någon annan eller liknande? Huvudregelen är dock
att ingångna avtal ska hållas, vilket gör att Ni är bundna av avtalet.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare