FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/04/2013

Lag om yrkesförarkompetens

Hej, jag försöker ta reda på definitionen av begreppet "huvudsaklig sysselsättning". Är det huvudsaklig inkomst eller huvudsakligt antal arbetade timmar som menas? Och är det alltså minst 50% som räknas som huvudsaklig? Begreppet förekommer i 2 kap 4 § 8 p" Undantag", http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071157.htm Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

I förarbetena till lagen sägs inget om det är huvudsaklig inkomst eller huvudsakligt antal timmar som avgör vad som är att anse som huvudsaklig sysselsättning. Bestämmelsen bygger på EU:s yrkesförardirektiv men däri ges inte heller mycket ledning. Vad som dock sägs i de svenska förarbetena är att en rörmokare eller snickare som tillfälligt använder och kör en lastbil för att transportera visst material inte ska omfattas av lagen (se SOU 2005:109 s. 43 och s. 83). När man endast transporterar visst material som man använder i sitt arbete som snickare eller rörmokare anses detta således inte som "huvudsaklig sysselsättning". I en rapport som gjorts av EU har man uppmärksammat att bestämmelsen vållat vissa tolkningsproblem, särskilt avseende vissa kategorier av förare som kranförare samt mekaniker som transporterar trasiga lantbruksmaskiner. Förarna själva menar att de omfattas av undantaget medan myndigheter anser att de faller inom ramen för tillämpningsområdet (rapporten hittar du http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/professional_drivers/report_on_periodic_training_of_professional_drivers_en.pdf).

Eftersom regleringen är tämligen ny synes det inte ha kommit ut några vägledande rättsfall ännu och det enda som anges i förarbetena är det ovan nämnda exemplet. Hoppas svaret var till någon nytta.

Lycka till!

Maria LindgrenRådgivare