FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/04/2013

Försäljning av samägd fastighet.

Hej! Vill gärna få veta vad som gäller vid en samägd fastighet där två av ägarna vill sälja och två vill köpa och där man inte kommer överens om köpeskillingen. Kan man begära att fastigheten säljs på auktion ? Kan man som ägare ropa in fastigheten själv och kan man ange ett max/min pris?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Situationen du undrar över regleras i samäganderättslagen, se https://lagen.nu/1904:48_s.1.

Som huvudregel krävs att samtliga delägare är överens vid förfogande över fastigheten i sin helhet eller för vidtagande av åtgärd i fastighetens förvaltning - till exempel vid en försäljning, se 2 §.

Förutsatt att ni delägare inte har avtalat om annat och att de övriga delägarna inte kan visa på synnerliga skäl för anstånd, kan du dock ansöka hos tingsrätten om att fastigheten för gemensam räkning ska säljas på offentlig auktion, se 6 §.

Om rätten godtar ansökan kommer en god man att förordnas, vilken tar hand om affären och bestämmer försäljningsvillkoren. Om någon av er delägare yrkar det, kan tingsrätten bestämma vilket lägsta pris som ska gälla, se 8 § och framåt.

Det finns inget hinder mot att ni delägare lämnar bud i auktionen.

Lycka till, hoppas att ni kan komma överens!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare