FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/12/2006

Avtal om ersättning för dykningar till förlist skepp

Hej! Jag har ett mycket svårt dilemma med kommune där jag bor. För att göra en lång historia kort. Åren mellan 1976-1980 dök jag tillsammans med en kompis för att söka rätt på en gammal pråm som var lastad med kanoner. Vi har ett muntligt avtal med dåvarande kulturnämnd och kommunalråd om att vi skall få tillbaka de pengar som jag satsar på dykningarna. Innan vi fick vår besiktning av SSHM i Stockholm så gick kommunalrådet ur tiden hastigt. Men det efterföljande kommunalrådet kände väl till avtalet då han var med och gratulerade när vi gick ut i media med vårt fynd. 1986 så ansåg detta kommunalråd sig ha rätt att tillsammans med en annan privatperson begära en besiktning på det fynd som jag står som laglig upphittare till. Allt detta gör han genom kommunen. Jag har alltsedan 1986 försökt att få tillbaka mina pengar som jag anser mig ha rätt till enligt det muntliga avtalet. Detta är en väldigt förkortad version av hela historien, men hoppas på detta sätt kunna få vägledning hur jag skall få ordning på detta maktmissbruk och tjänstefel.

Lawline svarar

Hej! Din fråga är ganska komplicerad och skulle kräva en mer grundlig utredning av omständigheterna i ditt fall. Något kan dock sägas utifrån de förutsättningar du angett i frågan. Avtalslagen, som du hittar http://lagen.nu/1915:218, reglerar frågor om när ett avtal anses vara för handen o.s.v. Utgångspunkten är att det är innebörden av de två parternas gemensamma vilja som anses avtalat. Vid tvist är det den part som hävdar att något är avtalat som också måste bevisa detta. I det hänseendet kan ditt fall kompliceras, dels för att lång tid har gått, dels att det påstådda avtalet var muntligt. Förutom kostnadsfrågan förstår jag det som att det inte stod helt klart vem som efter dykningarna skulle ha rätt att begära besiktning o.s.v, du har ju angett i frågan att du står som "laglig upphittare". Vem som skulle ha en sådan rätt får man också avgöra genom att bestämma vad som anses avtalat. Numera krävs i regel tillstånd från myndighet som t.ex. länsstyrelsen för att göra undersökningar vid gamla förlista skepp, se Lag om kulturminnen m.m. http://lagen.nu/1988:950, särskilt 2 kap. 1 § 8 punkten och angående kostnadsfrågan 2 kap. 13 och 14 §§. Se även 2 kap. 3 § angående vem som ska anses som ägare av fynden. För att lagen ska bli tillämplig krävs att pråmen förliste minst hundra år innan upptäckten. Nämnda lag trädde också i kraft först efter att ni gjort fynden vilket ytterligare komplicerar. Tidigare lagstiftning var Lag om fornminnen, se http://lagen.nu/1942:350. Avslutningsvis kan sägas att du har att bevisa att ett avtal om ersättning för dykningarna förelegat. Till att börja med måste en jurist kontaktas, och om kommunen fortsättningsvis vägrar att föröka nå en lösning kan du driva frågan i domstol. Det är svårt att från mitt perspektiv spekulera vidare i dessa frågor då de, som jag nämnt, skulle kräva en mer grundlig utredning. Att försöka få det nya kommunalrådets agerande till tjänstefel, och driva den frågan i domstol kan jag inte se någon direkt fördel med, det handlar ju snarare om att du vill få ersättning för de kostnader du lagt ned på dykningarna. Jag hoppas att mitt svar i alla fall har gett dig viss vägledning. Med vänlig hälsning
Emil JohanssonRådgivare