Möjligt att ange i testamentet att en del av förmögenheten ska gå till staten?

Jag undrar om det är möjligt att ange i testamentet att en del av förmögenheten ska skänkas till svenska staten. Jag bor i utlandet och förstår att dödsboet kan komma att behöva betala skatt först i utlandet. Men om det går att skänka pengar till staten, hur går det till?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom att jag inte vet vilket land du bor i kan jag tyvärr inte svara på hur du ska upprätta ditt testamente, det finns olika formkrav i olika länder, i Sverige finns reglerna om formkrav för testamente i 10:1 Ärvdabalken.

Man kan skriva sitt testamente till förmån för en fysisk eller juridisk person. Staten är en juridisk person och det går bra att skriva testamente till förmån för staten.

Hoppas detta hjälpte!

Rådgivare