Moderbolags ställning vid dotterbolags konkurs

Kan ett aktiebolag bli ansvarigt i något avseende ifall ett av bolaget ägt dotterbolag (också aktiebolag) försätts i konkurs?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Enbart den egna juridiska personen själv kan bära ansvaret för sina skulder och göra gällande sina rättigheter. Moderbolaget är inte ansvarigt. En annan sak är att ett bolag som äger majoriteten av aktierna i ett annat bolag i realiteten kan bestämma över det bolaget. Exempelvis kan bolaget genom omröstning i bolagsstämman besluta att bolaget ska gå i likvidation, 25:1 aktiebolagslagen (2005:551).

Dock är det så att gåvor, köp, försäljningar och andra rättshandlingar kan återgå om de har visst samband med konkursen, 4:5 och 4:6 konkurslagen (1987:672, KonkL). Således kan moderbolaget behöva betala tillbaka pengar eller återge egendom till konkursboet om de andra borgenärerna  i konkursen har missgynnats av avtal mellan moder- och dotterbolaget, 4:14 KonkL.

Om det är så att moderbolaget har gått i borgen såsom för egen skuld eller har ställt viss säkerhet för dotterbolagets förpliktelser, kan fordringsägarna givetvis vända sig till moderbolaget.

Lars BålmanRådgivare