Bankens ansvar vid obehörig transaktion(bedrägeri)

Hej, jag har en fråga angående brott om penninghäleri min dotter, 21 år, blev utsatt för. A chattade med någon på facebook som hon trodde var en kompis. Personen frågade om hon kunde hjälpa med att betala några räkningar genom att låna ut sina koder till sin bankdosa. Det var aldrig tal om att låna ut pengar, utan bara koder till bankdosa. När hon kontrollerade saldot på sitt konto upptäckte hon att pengarna var borta. Hon ringde genast banken för att spärra kontot och gjorde även en polisanmälan. Vi var i kontakt med banken förra året, där banken inte ansåg sig skyldig att betala tillbaka några pengar. Nu har dom blivit fastställd och vi har fått rådet att boka nytt möte med banken. A har blivit av med en större summa pengar, omkring 90 000. Tingsrätten har dömt gärningsmannen för penninghäleri. Domstolen har i samma dom prövat om A varit vårdslös och kommit fram till att så inte varit fallet. Tingsrätten har därför, någon del. Gärningsmannen är en ung person. Det fiutöver straffet för gärningen, dömt gärningsmannen att betala tillbaka de pengar som A blev av med. A har inte agerat på sådant sätt att skadeståndet jämkats. Den tilltalade är tidigare dömd för narkotika brott och stöld. Det ligger därför i farans riktning att A inte kommer få några pengar alls, eller i vart fall inte hela den summan hon tillerkänts genom domen. A är även hon en ung person. Pengarna hon blivit av med har hon sparat ihop själv, i syfte att inte behöva ta några studielån. Hon tvingas nu finansiera studierna på annat sätt. Vi anser att i och med Tingsrättens dom, som numer vunnit laga kraft, i förening med att gärningsmannen sannolikt inte har några tillgångar, eller i vart fall inte tillgångar motsvarande skadeståndskravet, samt då A på annat sätt måste finansiera sina studier är det inte mer än rätt att banken utger motsvarande summa till henne, att banken övertar regressvis kravet mot gärningsmannen. Banken har fullgoda möjligheter att driva in fordran och drabbas inte så hårt som A gör för det fall hon själv måste stå risken. Vi önskar råd på hur vi på bästa sätt lägger upp detta vid ett möte med banken för att undvika att banken nekar betala då denna dom finns. Vi anser att banken bör stå för kostnaden och risken, särskilt då domstolen prövat den grundläggande frågan, om A var vårdslös och det har hon inte varit enligt domstolen. Tar tacksamt emot Er hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

 Jag vill börja med att konstatera att domen som tingsrätten meddelat i brottmålet inte blir bindande för banken, eftersom banken inte var part i rättgången. Att domstolen inte bedömt att din dotter agerat på ett sådant sätt att skadeståndet ska jämkas saknar enligt min bedömning betydelse eftersom det följer både av skadeståndslagens förarbeten och rättspraxis att en särskild restriktivitet ska gälla för att jämka skadestånd pga brott. Högsta domstolen uttalar t ex i NJA 1983 s.379 att huvudregeln är att jämkning inte ska ske vid uppsåtliga brott. Detta gäller alltså oakttat brottsoffrets eventuella vårdslöshet. Mot den här bakgrunden har jag svårt att tro att tingsrättens dom verkligen går in på en vårdslöshetsbedömning beträffande brottsoffret i en skadeståndsfråga. Att med domen som grund få banken att utge pengarna till din dotter bör därför bli svårt.

Enligt lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument(se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-2010-738/) ansvarar en kontohavare högst för 1200 kronor om en obehörig transaktion genomförts till följd av att man underlåtit att skydda sin kod. Har man varit grovt vårdslös ansvarar man som konsument upp till 12 000 kronor och om man agerat särskilt klandervärt får man svara för hela beloppet. Frågan blir alltså om din dotters agerande kan klassas som "särskilt klandervärt".

Av lagens förarbeten följer att de villkor som enligt kontoavtalet gäller för hanteringen av bankdosan kan vara vägledande för bedömningen av vilka krav på aktsamhet som ställs. Efter en snabb koll på de svenska storbankernas villkor för bankdosor kan konstateras att samtliga ålägger kontohavaren att skydda koder mot obehörig användning. Med tanke på att koderna krävs vid pengaöverföringar via internetbank finns anledning att kräva särskild aktsamhet vid hanteringen av koderna och att via nätet lämna ut dessa(och alltså inte ens kunna vara säker på vem mottagaren är) är ett stort avsteg från den aktsamhet som kan krävas. Då din dotter trots detta lämnat ut sina koder har hon enligt min mening agerat grovt vårdslöst, eventuellt t.o.m särskilt klandervärt enligt lagen om obehöriga transaktioner.

Mitt råd är att ni hos banken försöker argumentera för att din dotter visserligen agerat grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt. Om banken köper resonemanget bör banken ersätta 78 000 kronor(90000-12000)och din dotter få stå för resterande 12 000 kronor. Lyckas detta inte återstår bara att i domstol försöka få rätt mot banken. Enligt min mening är det tveksamt om man skulle kunna nå framgång i en sån process och dessutom kan stora rättegångskostnader uppkomma.

Slutligen kan ni givetvis via kronofogden försöka driva in pengarna från gärningsmannen. Det kan också vara värt att se över om ni har någon försäkring som ger rätt till ersättning vid brott. Många hemförsäkringar har sådana villkor.

Jag hoppas att mitt svar hjälpt dig reda ut läget.

Mvh

Ronja KleiserRådgivare