uppsägning av lokalhyresgäst på grund av dröjsmål med betalningar

Jag har en hyresgäst (lokal) som under de sju månaderna han har hyrt av mig inte inkommit någon gång i tid med sin månadshyra. Nu vill jag säga upp hyresgästen. Hur gör jag? Vad måste jag tänka på? Vad kostar det att få juridisk hjälp med att skriva uppsägningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att säga upp din hyresgäst så måste du tänka på att göra det skriftligt, eftersom att hyresförhållandet har varat i mer än 3 månader. (JB 12:8)

I "vanliga" fall så föreskriver JB kapitel 12 (ibland kallad för 'hyreslagen') speciellt uppställda uppsägningstider för hyresavtal om bostad eller lokal, vilka står att finna i §§ 3 och 4 i kap. 12 JB. Hade det varit så att din hyresgäst hade fullföljt de förpliktelser som åligger honom hade en uppsägningstid på 3 eller 9 månader blivit aktuell för uppsägningen av din hyresgäst, men i ditt fall verkar det som att hyresrätten har blivit förverkad på grund av  hyresgästens kontraktbrott (dröjsmål med betalning).

En möjlighet till att säga upp hyresavtalet i förtid är när lokalhyresgästen är mer än två dagar sen med att betala hyran (JB 12:42 p. 2).

Ifall hyresvärden säger upp avtalet enligt ovan nämnda paragraf så har hyresgästen två veckor på sig att betala vad denne är skyldig för att på så sätt återvinna hyresrätten, innan denne får skiljas från lokalen (JB 12:44). De två veckorna räknas från när hyresvärden har underrättat hyresgästen om möjligheten att återvinna lokalen.

Först två dagar efter de två veckorna får beslut om avhysning meddelas.

Om detta beteende fortsätter kan det komma att till nackdel för hyresgästen påverka det indirekta besittningsskydd som uppstår för lokalhyresgäster efter 9 månaders hyra. Vid en eventuell tvist om förlängning av hyresavtalet kan upprepad misskötsamhet vara till hyresgästens nackdel.

Kostnaden för att få juridisk hjälp med uppsägningen kan jag inte uttala mig om, men jag hänvisar till våra sponsorer eller till advokatjouren, här: http://www.advokatsamfundet.se/Behover-du-advokat/Advokatjouren/

Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994#K12

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare