FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2013

Samäganderätt av fastighet

Min mamma har ärvt en villa i två plan tillsammans med hennes syster. Husets två våningar är separata med varsin ingång, varsit kök och badrum. Min moster vill sälja huset. Jag vill köpa det tillsammans med min mamma. Men vi har inte råd. Skulle vi kunna få rätt till en våning och min moster tvingas sälja den andra våningen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
När två eller flera personer tillsammans äger egendom, regleras förhållandet enligt samäganderättslagen, som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1. Enligt 1 § har ägarna viss lott i godset (i detta fall fastigheten). Hur stor lotten är avgörs i detta fall av hur mycket av fastigheten som tillkommit din mamma respektive din moster, jag förutsätter i detta fall att de äger hälften var av fastigheten.
För förfogande över den samägda fastigheten i sin helhet krävs samtliga delägares samtycke. Din moster kan alltså inte sälja hela fastigheten utan din mammas samtycke. Däremot föreligger inte något hinder mot att din moster förfogar över sin del i fastigheten, t.ex. säljer ena våningen (om detta kan anses utgöra hälften av fastigheten) och att ni behåller din mammas andel, dvs. den andra våningen.

Amanda HarryssonRådgivare