Sexshow i webcam – straffrättsliga och avtalsrättsliga frågeställningar

Hej! Jag är en kvinnlig porrstjärna och har blivit kontaktad av en kille som vill köpa en s.k. "camshow" av mig, alltså att jag visar mig naken via webbkamera och han ser mig på sin dator. Det händer mig ofta men problemet är bara att killen i det här fallet säger sig vara minderårig. Är detta lagligt? Har läst lagen och kan inte se att det vore olagligt, men jag läste också i nyheterna för ett tag sedan att en svensk man fällts för att ha köpt camshower från minderåriga utomlands så det verkar finnas märkliga prejudikat bakom kulisserna. Min fråga är alltså: är det lagligt för mig att sälja camsex till en minderårig förutsatt att de själva inte visar sig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Den här frågan har en straffrättslig och en avtalsrättslig
sida. Straffrättsligt gäller att man inte får ha sex med personer under 15 år, detta framgår av 6 kap. 4§ och 6§ Brottsbalken. Man får inte heller blotta sig för eller utföra sexuella handlingar som är avsedda att ses av personen under 15 år, vilket framgår av 6 kap. 10§ Brottsbalken. Är personen under 15 år är det
alltså brottsligt av dig att ge honom en ”camshow” och det spelar ingen roll huruvida han själv visar sig, om han samtycker eller betalar för detta.

Om personen är äldre än 15 är det inte straffbart för dig
att visa dig naken för personen. Att förmå en person mellan 15-18 år att själv visa sig naken kan däremot vara straffbart, se 6 kap. 8§ 2st. Brottsbalken. Kanske var det ett sådant fall du läst om i media.

Även om personen är över 15 och du således inte begår någon
brottslig handling, har vi problemet att personer under 18 år som utgångspunkt inte själva kan ingå avtal, 9 kap. 1§ Föräldrabalken. Om en underårig person ingår ett avtal som dennes föräldrar inte accepterar, gäller enligt 9 kap. 7§ Föräldrabalken att avtalet ska gå tillbaka. I situationen du beskriver finns alltså risken att du tvingas betala tillbaka pengarna du fått för showen om föräldrarna upptäcker vad sonen gjort.

Det finns vissa undantag från de här reglerna. Om personen
är minst 16 år och själv har tjänat ihop pengarna så får han själv bestämma vad han ska spendera dem på, 9 kap. 3§ Föräldrabalken. Och ibland kan man presumera att en underårig person som fått pengar av sina föräldrar också har föräldrarnas samtycke att spendera dem. Här får man se till en kombination av hur ung personen är, vad det är som köps och hur stora belopp det rör sig om. Jag har aldrig hört att den här typen av tjänster prövats i en sådan tvist men min magkänsla säger ändå att domstolen inte skulle anse att den här typen av avtal är OK för en tonåring att ingå. Det finns alltså klara problem med detta
även om personen är över 15 och då jag inte känner till de närmare omständigheterna måste jag avråda.

Återkom gärna om du undrar något mer. Nedan finner du länkar
till Brottsbalken och Föräldrabalken.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Vänligen,

Georg DellborgRådgivare