Rättigheter vid efterarv

Hej jag undrar en sak. Vi har en farbror som gått bort och han har under alla år sagt att han skrivit testamente. Han var gift utan gemensamma barn som är vid liv. Innan bouppteckning blev hela hans hus inkl. kassaskåp tömt utan att någon sett innehållet. Vi undrar nu vad som händer med arvet och vilka rättigheter vi har som är barn till vår avlidne far (bror till vår farbror). Som vi förstod på bouppteckningen ärver makan allt men vi ärver när hon dör. Men vilka rättigheter har vi? Kan hon skänka bort allt och vi blir utan eller vad gäller nu? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår det så hade din farbror inga barn eller barnbarn som är vid liv utan ni syskonbarn är hans närmsta levande släktingar. Er farbror var också vid sin död gift. Testamentet som han sagt att han skrivit har inte återfunnits.

Givetvis ska allt göras för att testamentet återfinns och om man hittar testamentet kan detta, beroende på innehåll, inverka i större eller mindre mån på arvsförhållandena. Hittar ni inte testamentet kan detta givetvis inte ligga till gund för fördelningen av arvet. I sådant fall blir den legala arvsordningen gällande.

Enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken ska då er farbrors hustru ärva er farbror. Ni syskonbarn har dock rätt till efterarv (dvs. få ut er andel i arvet från er farbror efter er farbrors frus död) i enlighet med 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken.

Er farbrors hustru kan inte ändra er efterarvsrätt genom testamente enligt 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Om hon ger bort mycket egendom eller genom ett förfarande liknande gåva minskar ert arv genom att minska sin sammanlagda egendom så kan detta leda till att ni får ta del av en större del av hennes sammanlagda egendom är de (vanligen) 50 % som hon ärvt av er farbror (hälften av deras sammanlagda egendom blir hennes vid bodelningen och hälften genom arvet om inte enskild egendom finns). Om hon gjort sig av med i princip allt genom gåva kan också gåvan återbäras enligt 3 kap. 3 § 2 st. ärvdabalken om den som fick gåvan visste att denna ledde till en nackdel för er efterarvingar och det inte gått mer än 5 år sedan gåvan togs emot.

Med vänlig hälsning,

Fanny OlssonRådgivare