Bodelning mellan sambor

Hej. Jag och min sambo har en bostadrätt tillsammans och nu ska vi dela på oss. När vi köpte den la min sabo in 300.000 i kontaktinsats och vi skrev inga papper gällande detta. Har jag rätt att få ut halva summan vid försäljning ändå eller kan han gå vidare med det och få rätt till sina 300.000kr?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Sambolagen ska sambornas gemensamma bostad och bohag delas när ett samboförhållande upphört och någon av samborna begär att bodelning ska ske, se SamboL 3 och 8 §§. Då ni verkar ha köpt bostaden för gemensamt bruk skulle jag säga att bostaden är samboegendom och således ska bostaden ingå vid  en bodelning mellan er. En bodelning mellan sambor sker genom att samboegendomen läggs samman och delas lika enligt SamboL  14 §. Dock finns en bestämmelse i SamboL 15 § som säger att en likadelning inte bör ske om det med hänsyn till samboförhållandets längd eller till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt. Är det bostaden som utgör den stora tillgången bland er samboegendom och denna betalats av din sambo skulle din sambo  kunna hävda att det vore oskäligt att göra en likadelning av egendomen mellan er med hänsyn till era ekonomiska förhållanden och således skulle din sambo få en möjlighet att behålla mer av sin egendom vid en delning mellan er.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare