Fråga om vad som krävs för preskriptionsavbrott

Hej. Har av en slump fått reda på att jag har en obetald räkning från 2002 för bredband hemma (som konsument). Denna räkning har gått vidare till inkasso och nu även Kronofogden för betalningsföreläggande (vet ej exakt vad detta betyder). Jag undrar om denna räkning har preskriberats? Lite historia; Jag flyttade till England 2003/03 (gjorde ingen adressändring) och bodde där till 2009/08 då jag flyttade tillbaka till Sverige igen. Gjorde adressändring 2010/02/10 till en ny adress. Flyttade och gjorde adressändring 2010/06/03. Flyttade ännu en gång och gjorde adressändring 2011/03/28. Flyttade sen en sista gång och gjorde adressändring 2011/08/01. Under perioden 2010/02/10 fram tills idag (2013/03/20) har jag inte fått en enda räkning skickad till någon av adresserna jag anmält. Jag kan bara anta att räkningar skickats till den adress som var registrerad innan 2010/02/10. Men då jag inte bott där sen 2003/03 så kan jag inte vara helt säker. Hur stort ansvar har Inkasso att min räkning skickas till rätt adress och är räkningar skickade till fel adress fortfarande giltiga som "preskriptionsavbrott"? Är räkningen preskriberad och om jag bestrider ärendet till Kronofogden, hur stor är chansen att jag förlorar? Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln vid preskriptionsavbrott är att en ny preskriptionstid börjar löpa från dagen för avbrottet.

De allmänna preskriptionsreglerna kommer till uttryck i preskriptionslagen (1981:130) (PreskL). Den allmänna preskriptionstiden stadgas i 2 § 1 st. PreskL som föreskriver att en fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst. Det föreskrivs dock i andra stycket att preskriptionstiden i vissa fall är tre år. Denna kortare preskriptionstid tar sikte på konsumentfordringar. Denna regel följs dock med ett undantag. I fall fordringen skulle vara ett löpande skuldebrev gäller ändå den allmänna preskriptionstiden på tio år. Ett utfärdande av ett löpande skuldebrev i dessa sammanhang är dock förbjudet enligt konsumentkreditlagen. Jag utgår i detta fall i från att det inte rör sig om ett löpande skuldebrev och därmed gäller den kortare preskriptionstiden.

I brist på detaljerad information i fallet kan vi utgå från att fordrans tillkomst var någonstans under året 2002. Om inget preskriptionsavbrott har skett under tiden från fordrans tillkomst och tre år framåt, är fordran att anse som preskriberad.

Preskriptionsavbrott kan avbrytas på flera olika sätt enligt 5 § PreskL. De eventuella räkningar som har skickats till dig ses som en skriftlig erinran om fordringen från borgenären. Kravet enligt lagtexten är att gäldenären ska "få" ett skriftligt krav. Det torde krävas att kravet har kommit gäldenären tillhanda för att preskriptionsavbrott ska anses ha skett. Vid en eventuell tvist måste en borgenär bevisa att kravet kommit gäldenären tillhanda. Rättsfallet NJA 2007 s. 157 ger en viss vägledning. I fallet hade borgenären sänt 14 lösbrev till gäldenärens folkbokföringsadress. HD uttalade att när det är fråga om ett flertal försändelser får möjligheten att inte något nått gäldenären anses vara närmast försumbar. Enligt doktrinen torde 2-3 brev vara tillräckligt för att borgenären ska anses ha uppfyllt beviskravet.

Således är det möjligt att ett preskriptionsavbrott har skett på din gamla adress fram tills 2010/02/10. Detta skulle kunna innebära att fordran har preskriberats eftersom tre år har passerats.

I fall borgenären har åberopat fordran vid Kronofogdemyndigheten innan preskriptionstiden har löpt ut börjar en ny preskriptionstid att löpa. Eftersom jag inte har någon ytterligare information i detta hänseende, blir det svårt att ta ställning till om preskriptionsavbrott har skett eller om fordran har preskriberats.

Jag hoppas att jag har bidragit med ett upplysande svar som hjälper dig vid en eventuell tvist.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare