FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2013

Bodelning med anledning av äktenskapsskillnad

Min mamma och pappa skilde sig för ca 16 år sedan och hade ett äktenskapsförord som mer eller mindre sa att deras bankkonton och bostad var gemensam, men att han fick behålla vissa ägodelar som han hade med sig in i äktenskapet. Min pappa har sen skilsmässan gift om sig och han gick bort nu för ett par månader sen. Efter hans bortgång har det framkommit att han har och har haft ett konto utomlands med tillgångar. Hans nya fru hävdar nu att hon ska ha 75% av dessa (tack vare hans testamente). Det jag undrar över är om min mamma har rätt till en del av dessa pengar som fanns på kontot vid deras skilsmässa? Deras äktenskapsförord sa klart och tydligt att deras bankkonton skulle delas lika. Finns det någon preskriptionstid vid sånna här fall? //Anna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt lagstiftningen ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning när ett äktenskap upplöses, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 1 §. Bodelning med anledning av äktenskapsskillnad ska förrättas när äktenskapet upplösts, se ÄktB 9 kap. 4 §. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, se ÄktB 10 kap. 1 §, och en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som anges i ÄktB 7 kap. 2 §, t.ex. egendom som till följd av äktenskapsförord gjorts till enskild.

Det finns inte någon preskriptionstid för när en make kan begära bodelning efter äktenskapsskillnad. Detta innebär att om bodelning inte skett med anledning av äktenskapsskillnad, kan den make som så önskar begära bodelning även om det förflutit lång tid efter det att dom på äktenskapsskillnad meddelats. Dock hindrar inte detta att långvarig passivitet kan leda till att rätten till bodelning går förlorad.

Av lagtexten framgår att makarna över bodelningen skall upprätta en handling som skrivs under av dem båda, se ÄktB 9 kap. 5 §. Det är emellertid inte någon utomstående, tingsrätt eller annan, som kräver in kopia av avtalet eller kontrollerar att bodelning skett eller som kräver att få se avtalet. Men mot bakgrund av att det inte finns någon preskriptionstid för att begära bodelning är det alltid att rekommendera att man skriver ett avtal över det man enats om i bodelningen för att makarna inte senare ska bli oense om delningen.

Som jag förstår det har en bodelning skett mellan din mamma och pappa efter äktenskapsskillnaden och finns det över denna en handling som skrivits under av dem båda har din mamma inte rätt att begära att en ny delning ska ske för att få tillgång till din pappas kontotillgångar. Din mamma och pappa anses då ha kommit överens om bodelning och det är då denna delning som gäller. En bodelning är makarnas gemensamma överenskommelse om hur tillgångarna ska fördelas.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare