Överlåtelse av hyresavtal till sambo

Hej, Jag och min man har bott ihop i 14 år förutom en tid på 6 månader då vi var särbos och han bodde i en bostadsrätt vi båda ägde. Vi har sedan i september bott tillsamamns igen men har nu insett att vi behöver skiljas. Vi bor idag i en hyresrätt som jag står på med våra gemensamma barn och jag har försökt kontakta hyresvärden för att överlåta den på min man i vår bodelning då han kan bo kvar med barnen och jag kan flytta. Nu har jag istället mottagit ett brev med en amodan att sluta hyra ut i andra hand av ett ombud till hyresvärden?? Har skickt ett ärende till hyresnämnden nu då jag är trött på att jaga hyresvärden. Vad skall jag mer gära och hur stor är mina chanser till att detta skall gå igenom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att ett hyreskontrakt inte kan överlåtas utan samtycke från hyresvärden, men i denna situation finns undantag (12 kap. 32 § jordabalken). Om din sambo övertar kontraktet genom bodelning krävs inget samtycke från hyresvärden för att överlåta  hyreskontraktet (12 kap. 33 § jordabalken). Någon prövning av din sambo som hyresgäst ska därför inte ske.

Om det inte går att överlåta genom bodelning kan din sambo ändå ha rätt att överta hyreskontraktet om han har ett större behov av den enligt  22 § sambolagen. Hyresvärden ska dock inte heller i detta fall göra någon prövning av din sambo som hyresgäst och något samtycke för att överlåta kontraktet behövs därför inte (12 kap. 33 § jordabalken).

Som jag förstår din fråga har du i detta fall en rätt att överlåta hyreskontraktet på din sambo och hyresvärden har antingen missförstått dig eller misstagit sig om det rättsliga läget. Det låter rimligt att ta ärendet till hyresnämnden. Hyresgästföreningen kan också i vissa fall vara hjälpsamma i dessa typer av ärenden och vara ett stöd i kontakten med hyresvärden.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare