Uppsägning av hyresavtal

Finns tillräcklig juridisk grund för uppsägning av hyresavtal om hyresgästen uppträder på ett sätt som skrämmer bort andra hyresgäster ? Ex trots uppmaningar uppträder kontinuerligt otrevligt och hotar andra hyresgäster, gör inbrott i annans lägenhet.

Lawline svarar

Hej,

Hyresgästens skyldigheter regleras i 12 kapitlet Jordabalken, https://lagen.nu/1970:994#K12P6S1 . I 12 kapitlet 25 § Jordabalken räknas ett antal situationer upp, där man som hyresvärd måste ge ett antal varningar innan för att ge hyresgästen möjlighet att bättra sig.

Ditt exempel där hyresgästen gjort sig skyldig till inbrott räknas troligtvis in i 12 kapitlet 25 § 3 stycket som innehåller "särskilt allvarliga störningar", om det är bevisat att det är hyresgästen som gjort detta inbrott, vilket är en bevisfråga. Det är även fråga huruvida det skall bedömas som ringa brott eller inte. Om det inte ses som ringa, krävs det således inte någon varning, utan hyresrätten bör ses som förverkad enligt 12 kapitlet 42 § 4 stycket Jordabalken. En kopia skall skickas till socialnämnden om det är fråga om en bostadslägenhet.

Jag rekommenderar därför att ta kontakt med en jurist som kan gå igenom dina exempel mer konkret för att göra en bedömning av om det kan rymmas inom 12 kapitlet 42 § 4 stycket Jordabalken.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare